Derkovits Gyula

Proletáranya (Anyaság)

KÉSZÍTÉS IDEJE:1933. ANYAG, TECHNIKA: tempera, ezüst porfesték, papír
MÉRET: 114x45 cmLELTÁRI SZÁM:P.77.70.
TEMATIKA: portré, szimbolikus ábrázolás
Bécsi emigrációja idején Derkovits stílusa megváltozott. A kubisztikus formaátírás helyébe expresszív erejű nyugtalan formák léptek. Szüntelen fejlődés során, 1930-ra érlelődött ki igazi stílusa, melyben a proletárok életét dokumentáló remekművek („Kenyérért”, 1930; „Viharban”, 1931; „Nemzedékek”, 1932) sorozata fogant. Kivilágosodott színvilága ellenére is komor hangvételű képei a leplezetlen valóságot lényeglátó tömörséggel tárják fel.
Utolsó periódusának legszebb képei közé tartozik az anyaságnak himnuszát zengő miskolci festmény. A képfelületet szinte teljesen kitöltő terhes nő alakja mint termékenységszimbólum, az erőtől duzzadó willendorfi Vénusz felöltözött változataként áll előttünk. A háttér csak annyiban fontos, hogy reális közeget teremtsen, mégis szinte észrevétlen. Nem létezik más, csak maga a tovább folytatódó élet.
Derkovitsot kezdettől foglalkoztatta az anyaság misztériuma, s ez lett legutolsó festményének témája is: „Anya” című műve (1934, MNG) az anyai szeretet apoteózisa.

Magyar képzőművészet a két világháború között
Vissza...