Kernstok Károly

Hazatérő csorda

KÉSZÍTÉS IDEJE:1930-as évek ANYAG, TECHNIKA: olaj, fa
MÉRET: 44,5x55 cmLELTÁRI SZÁM:P.77.221.
TEMATIKA: állatábrázolás
A festőt párizsi tanulmányútjai során érintették meg a modern francia törekvések, s korai plein-air kompozícióinak oldott festőisége után egyre inkább a körvonal hangsúlya vált jellemzővé művein. Pályájának csúcsán a képalkotó elemeket a cézanne-i hagyomány alapján a tér és a forma szerkezeti alapegységeiből konstruálta.
A Nyolcak „rendteremtő” művészete a társadalmi rendteremtés szándékával kapcsolódott össze. Ahogy a Tanácsköztársaság bukásával elszálltak a politikai remények, úgy tört meg Kernstok pályájának egyenletes íve is. Hétéves emigrációjából hazatérve már festészetét sem irányította harcos tudatosság.
Életének utolsó évtizedében született a „Hazatérő csorda”, mellyel ifjúkora plein-air kompozícióihoz tért vissza. Nincsenek határozott körvonalak, sőt vonalak sem. Oldott festőiséggel jeleníti meg a távolból előtűnő, felénk baktató csorda impresszióját. A festmény mintegy ellenpólusa Nyolcak-beli festői felfogásának.

Magyar képzőművészet a két világháború között
Vissza...