Fényes Adolf

Asztalos

KÉSZÍTÉS IDEJE:1905. ANYAG, TECHNIKA: olaj, vászon
MÉRET: 110x80 cmLELTÁRI SZÁM:53.247.1.
TEMATIKA: portré
A szolnoki művésztelep legnagyobb formátumú mesterének első művészi korszakából való emléke az a körülbelül hatvan darabból álló ciklus, melyet 1897-től kezdődően hét éven keresztül festett, s amelynek – a képek kiállításakor – a „Szegényember élete” címet adta. A szociális érzékenységgel átitatott képeken plasztikus tömegben bontakoznak ki a szegényparaszti réteg és a munkásosztály jellegzetes képviselőinek realista hangvételű portréi. A magyar művészetben Munkácsyval induló realizmus Fényes Adolf festészetében a sötét, komor színvilág tekintetében is Munkácsyt idéző módon él tovább.
E ciklus egyik záróakkordja a miskolci „Asztalos”, amely magán viseli a sorozat jellegzetes vonásait, ugyanakkor a megszínesedő paletta már a következő alkotói periódusba vezet.
A dokumentumok tanúsága szerint Fényes Adolf kapcsolatot tartott a miskolci művészeti élettel. Lelkesen támogatta a Balogh Bertalan szervezésében létrejött felvidéki tárlatokat. A festmény az 1906-os vándorkiállításról került a miskolci múzeumba.

Magyar realizmus
Vissza...